اما به نظر می رسد مالکان آزمایش و هولندینگ پیام حاضر به سرمایه گذاری کردن در کارخانه نیستند؛ چراکه نه تنها خط تولید در کارخانه نصب نشده، بلکه تجهیزات مونتاژ هم همگی قدیمی، با کاربری سخت و پایین هستند.
کد خبر: ۱۰۵۰۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸ 15 June 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: سفر سال گذشته رئیس جمهور به استان فارس 104 مصوبه داشت که یکی از پر رنگترین آنها راه‌اندازی کارخانجات راکد استان به ویژه کارخانه آزمایش در شهرستان مرودشت بود.

حضور رئیس جمهور، 20 سال پس از خاموشی کامل کارخانه، امیدها را برای احیای آن را زنده کرد.

اکنون دقیقا 8 ماه از سفر رئیس جمهور می‌گذرد، مالکان آزمایش که پس از در صدر اخبار قرار گرفتن وضعیت کارخانه که رئیس جمهور آن را اسفناک خواند، مدعی شدند پس از 6 ماه اقدام به راه اندازی کارخانه می کنند، یک ماه و نیم بعد، برنامه زمان بندی خود را به استانداری تحویل دادند و رسما فرصت 6 ماهه آنان از نیمه آذر ماه شروع شد.

بدهی های انباشته شده کارخانه، تبدیل شدن سوله ها به انبار، قطع انشعابات آب و برق و... بخشی مشکلات زیرساختی آزمایش بود و هیچ نشانی از کارخانه بودن در آزمایش وجود نداشت.

عبدالعظیم خادم حمزه، معاون اقتصادی سابق استاندار فارس، سال گذشته در تشریح وضعیت آزمایش به خبرگزاری فارس گفت: کارخانه ای که همه ماشین آلاتش فروش رفته، تجهیزات چاه آب را فروختند، انشعاب تأسیسات برق را جمع کردند، راه اندازی آن طبیعتا نیاز به مقدمات زیادی دارد.

 

اکنون چند روزی است فرصت 6 ماهه آزمایش پایان یافته است

طبق اعلام مالکان آزمایش، تولید غیر رسمی در کارخانه آغاز شده و افتتاح رسمی کارخانه شنبه 28 خرداد خواهد بود.

کارنامه قابل قبول دولت در احیای آزمایش علیرغم نقدها

آغاز به کار مجدد آزمایش در اولین سال دولت، کارنامه قابل قبولی برای دستگاه اجرایی کشور است. گرچه نقدهای بسیاری بر اقدامات مالکان و نحوه برخورد مدیریت استان با بهانه گیری های سهام دار اصلی وجود دارد، اما اراده دولت سیزدهم که توانست مالکان این کارخانه را که به گفته رئیس سازمان صمت استان سالها خبری از آنها نبود و با اعلام ورشکستگی کامل کارخانه، مدیر تصفیه برای آن تعیین شده بود، قابل تقدیر است.

مدیران حاضر به هزینه کردن در آزمایش نیستند

روند 6 ماهه احیای آزمایش علیرغم وقت کشی مالک با مساعدت های مداوم دستگاه های اجرایی و قضایی و همکاری نماینده مردم مرودشت، پیش رفت تا در نقطه کنونی قرار گرفت. با این وجود آنچه در آزمایش در حال رخ دادن است، آغاز فعالیت یک واحد تولیدی نیست. یک کارگاه مختصر مونتاژ است که در فضای کوچکی از ظرفیت 30 هکتاری کارخانه شکل گرفته است.

تولید آبگرمکن مخزنی ایستاده، محصول از رده خارج شده ای است که خادم حمزه، سرپرست پیشین معاونت اقتصادی در خصوص آن هشدار داده و به خبرگزاری فارس گفته بود: وقتی طرح را برای بررسی به سازمان صمت ارائه می دهند، اگر طرح مورد سلیقه روز بازار نباشد، قاعدتا باید رد شود.

وی افزوده بود: به هرحال اگر مالکان آزمایش بازاری دارند و سهمی از بازار آبگرم کن های مخزنی ایستاده را در اختیار دارند، هیچ ایرادی ندارد، تولید کنند. بالاخره اینها باید یک سبد محصول تعریف کنند ولی در دنیایی که تکنولوژی با سرعت پیشرفت می کند ما نباید از مسئله عقب بمانیم.

خادم حمزه گفته بود: باید به سمت تکنولوژی روز حرکت کرد و تکنولوژی روز هم نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد.

اما به نظر می رسد مالکان آزمایش و هولندینگ پیام حاضر به سرمایه گذاری کردن در کارخانه نیستند؛ چراکه نه تنها خط تولید در کارخانه نصب نشده، بلکه تجهیزات مونتاژ هم همگی قدیمی، با کاربری سخت و پایین هستند.

 

از 40 نفر متعهد شده تنها 27 نفر در آزمایش مشغول شده اند

از طرفی رئیس سازمان صمت استان فارس و معاون اقتصادی استاندار فارس بارها به خبرگزاری فارس گفته اند: در بحث تولید آبگرمکن مقرر شد با 40 نفر تا پایان خرداد تولید را راه اندازی کنند، اما مصوب شد تا پایان تیر تعداد اشتغال به 100 نفر افزایش یابد، تا پایان شهریور به 250 نفر و تاپایان سال به 500 نفر برسد.

اما اکنون در آستانه تولید رسمی، ساداتی، معاون صنعت سازمان صمت استان فارس به خبرگزاری فارس گفت: حرکت کارخانه آزمایش بسیار کند و لاک پشتی است و نتوانسته انتظاراتی که استان از آن داشته‌است را برآورده کند.

وی افزود: طبق تعهد مالکان، تا پایان خرداد باید 40 نفر در کارخانه مشغول به کار می‌شدند اما اکنون 27 کارگر در این کارخانه به کار گرفته شده است که با تعهدی که داده اند فاصله دارد.

ساداتی افزود: به این شکل به کارگیری نیروی بیشتر که طبق برنامه زمان بندی شده تا پایان تیر باید به 100 نفر برسد، امکان پذیر نیست و مالکان نتوانسته اند به تعهد خود عمل کنند.

این مسئول تصریح کرد: تلاش های مالکان آزمایش و حرکت آنها در برابر دستور رئیس جمهور، کفایت نمی کند.

با این وجود، محسن ربانی زاده، معاون اقتصادی استاندار فارس به خبرگزاری فارس گفت: راه اندازی کارخانه آزمایش دستور رئیس جمهور است، ما هم جدی برخورد می‌کنیم و کوتاه نمی آییم.

وی افزود: تا پایان سال باید برای 500 نفر اشتغال ایجاد شود و از مزایای کار و بیمه هم برخوردار باشند، حالا چگونه این به تعداد می رسند با خودشان است.

وی افزود: موظف به ایجاد اشتغال هستند باید اکنون 40 نفر شهریور 250 پایان سال 500 نفر بومی مرودشت مشغول به کار شوند و لیست این افراد به تامین اجتماعی داده شود.

 

از بابت اشتغال جای نگرانی نیست

جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس نیز در گفتگو با فارس ضمن بیان اینکه کارخانه 28 خرداد آغاز به کار خواهد کرد، گفت: گرچه فعالیت های کارخانه رضایت بخش نیست اما برای شروع قابل قبول است.

رشیدی در خصوص پایدار نبودن اشتغال در آزمایش گفت: چنین مسئله ای وجود ندارد و از این بابت جای نگرانی نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار